Maandelijks gaan we wat dieper in op de culturele activiteiten die in Zandvoort worden georganiseerd. We gaan in gesprek met de makers en nemen zo een kijkje achter de schermen. Het hoe, wat, waar, wie en waarom. Want: Cultuur verbindt!
Deze interviews worden altijd eerst gepubliceerd in de Zandvoortse Courant.
Jazz in Zandvoort
Bij programmeur Jean Louis van Dam staan toegankelijkheid en entertainment centraal
Onder de creatieve leiding van Jean Louis van Dam trekt Stichting Jazz in Zandvoort al jarenlang zowel doorgewinterde jazzliefhebbers als nieuwkomers naar de maandelijkse concerten. “Mensen verbinden en vermaken, dat is waar het bij ons om gaat”, zegt Van Dam, die toegankelijkheid en entertainment centraal stelt in zijn programmering.
Jean Louis van Dam (1961), een gevestigde naam in de Nederlandse jazz- en theaterscene, kwam via oprichter Eric Timmermans sinds 2005 al regelmatig spelen bij Stichting Jazz in Zandvoort. Timmermans en -niet veel later- voorzitter Hans Reijmers startten de stichting in 2003 met als doel om een vast podium voor jazz-artiesten te creëren, weg van de losse café-optredens. Het bleek een schot in de roos, anno 2024 kan de stichting nog altijd rekenen op volle zalen.
Persoonlijk eerbetoon aan Eric Timmermans
Nadat Eric twee keer ernstig ziek werd en helaas in de zomer van 2019 overleed, vroeg de stichting aan Van Dam of hij het programmeur-stokje wilde overnemen. Voor hem is het voortzetten van Eric’s werk niet alleen een muzikale missie, maar ook een persoonlijk eerbetoon aan zijn vriend. De twee muzikanten traden immers jarenlang samen op.
Culturele diversiteit en een universele taal
Van Dam beschrijft jazz als een mengvorm van West-Afrikaanse en Europese muziek, die voornamelijk in Amerika werd doorontwikkeld. Hij benadrukt de veelzijdigheid en culturele diversiteit van jazz, die door improvisatie in allerlei stijlen en talen kan worden uitgevoerd. “Jazzmuzikanten spreken een universele taal, ongeacht waar hun wieg stond”, vertelt Van Dam, die zelf onder andere piano en accordeon speelt. Het brede scala aan mogelijkheden geeft hem de ruimte om steeds weer een dynamisch en verrassend programma samen te stellen. “We eren tijdens onze concerten zowel de oude jazzmuzikanten alsook de artiesten van nu. Het is die combinatie wat jazz zo boeiend maakt.”
Jazz voor iedereen
Hoewel jazz voor sommigen ontoegankelijk lijkt, probeert Van Dam dat beeld te doorbreken. “De term ‘jazz’ schrikt mensen soms af, maar als ze eenmaal binnen zijn, ontdekken ze vaak hoe divers en toegankelijk de muziek is. Het mengen van traditionele en moderne jazz houdt het interessant en herkenbaar, niet alleen voor de ervaren jazzliefhebbers maar ook voor de nieuwkomers”, legt hij uit.
Vernieuwing
De programmeur ziet vooral bij jongere generaties meer interesse in het jazz-genre, mede door pop-invloeden en tributebands. Optredens die liedjes van The Carpenters, Michael Bublé of Robbie Williams bevatten, maken jazz toegankelijk voor een uiteenlopend publiek en verschillende leeftijden.
Het is duidelijk dat Van Dam met zijn tijd meegaat. Zelfs de mogelijkheid om ooit nog een DJ te laten optreden samen met een jazzorkest sluit hij niet uit. Met een glimlach zegt hij: “Ik sta er niet afwijzend tegenover.”
Verbinding met het publiek
Wat Van Dam onderscheidt als programmeur is zijn focus op artiesten die niet alleen muzikaal uitstekend zijn, maar ook verbinding maken met het publiek. “Entertainmentwaarde is net zo belangrijk als technische beheersing”, vertelt de man die jarenlang met Tineke Schouten in het theater heeft gestaan. Hij zoekt altijd naar musici die het publiek weten mee te nemen op een muzikale reis, door oogcontact, humor, energie en interactie. Dit is volgens hem wat het publiek trekt en bindt.
Muzikale hoogtepunten
Al bijna 22 seizoenen lang weet de stichting met veel creativiteit muzikale hoogtepunten te realiseren. Zo werd het 20-jarig jubileum van Jazz in Zandvoort opgeluisterd door een optreden van jazz-fenomeen Madeline Bell en zorgden Timmermans en later Van Dam dat ook Nederlandse grootheden zoals Laura Fygi, Cor Bakker en Johnny Rosenberg in Zandvoort optraden.
Van Dam wil benadrukken dat de tomeloze hulp van voorzitter Hans Reijmers hierin onmisbaar is: “Voordat ik een artiest boek, moet ik altijd eerst aan Hans vragen of het financieel haalbaar is. En meestal kan het gelukkig ook”, vertelt hij lachend. Ook kan Van Dam altijd rekenen op de steun van vibrafonist en drummer Frits Landesbergen, die hij altijd betrekt bij de programmering.
Nieuwe concertzaal en jong talent
Met de opening van het vernieuwde Zandvoortse theater De Krocht in het najaar van 2025 staat Jazz in Zandvoort aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk. Men is bij de stichting al druk bezig met de voorbereidingen voor een spraakmakend openingsconcert en hoopt nog meer jong talent te kunnen programmeren. Van Dam noemt als voorbeeld het 17-jarige drumtalent Dylan Vos, die al op jonge leeftijd als een doorgewinterde jazz-artiest speelt. “Ik wil meer jonge muzikanten een podium bieden, en hoop dat meer programmeurs in Nederland hetzelfde doen.”
Nieuw Unicum
Totdat de verbouwing van De Krocht is afgerond vinden de maandelijkse concerten plaats in Nieuw Unicum, waar Van Dam naar eigen zeggen in een warm bad terecht is gekomen. “De traditie om na afloop van het concert samen van een diner te genieten, kon hier zelfs worden voortgezet”, vertelt hij enthousiast. “Het is een unieke samenwerking. Als organisatie genieten wij ook ieder concert weer van de reacties van de bewoners van Nieuw Unicum.”
Met zijn passie voor muziek, oog voor vernieuwing, het omarmen van jong talent en de komst van een nieuwe concertzaal is Van Dam vastbesloten om Jazz in Zandvoort te laten blijven bloeien én boeien.